banner261
banner203
banner142
banner259
Tarık Akan, Türk sinemasının en büyük isimlerinden biri. 16 Eylül 2016’da aramızdan ayrıldı büyük üstat, ardında filmleri ve anılarıyla… 

Takın Akan’ın yaşamında İzmit önemli bir yer tutar. Tarık Akan’ın sinema hayatında kuşkusuz bir isim vardır ki o tüm yaşamının değişmesine vesile olmuştur. O isim Yılmaz Güney… 

Yılmaz Güney, 1980 darbesi sonrası tutuklandıktan sonra şimdi yıkılan İzmit Cezaevi’ne gönderilmişti. Tarık Akan ise o yıl Türk sinemasında büyük ses getiren ama sansür kuruluna takın “Maden” adlı filmi tamamlamıştı. Tarık Akan, Güney ile ödüllü ve müzikleri Zülfü Livaneli’ye ait “Maden” filmini sansür kuruluna taşıdığı sırada uğradığı İzmit Cezaevi’nde tanıştı. 

Akan’ın hayatı ise ondan sonra bambaşka bir yola girdi. Akan, Yılmaz Güney’in “Sürü” ve 1982 Cannes Film Festivali’nde Altın Palmiye’yi Costa Gavras’la paylaşan “Yol” filmlerinde rol aldı.

Tarık Akan ve İzmit dersen, asıl bir olay daha var ki İzmit’te başına gelen ama belki de çok acı sonuçlar doğurabilecek trajikomik bir hikaye…
Şimdi isterseniz biraz daha geriye gidelim, 1979 yılına. 

Tarın Akan o günlerde "Demiryolu - Fırtına İnsanları" adlı filmin çekimimde. Muhtemelen bu filmi hiç duymadınız veya duyduysanız bile seyredemediniz. Yasaklı filmler listesinde yer alan bu film, bazı festivallerde ve etkinlikler gösterebildi ancak.

Türk sinemasının önemli yapıtları arasından gösterilen bu filmde, Tarık Akan ile Fikret Hakan başrolleri paylaşırken yönetmenlik koltuğunda ise Yavuz Özkan vardı.

1979 yılında filmin çekimlerine İstanbul’dan başlandı. Bir süre sonra ise filmin İstanbul’da çekimleri yasaklandı. Ekip bu kez film çekmek için İzmit’e geldi. İzmit’in pek çok noktasında yapılan çekimlerin en ilginç olanı ise Fethiye Caddesi’nde yapılan çekimleriydi.

Senaryo gereği silahlı bir kovalamaca sahnesi çekilecekti. Silahlı adamlar tarafından kovalanan Tarık Akan, elinde tabancayla Fethiye Caddesi’nden aşağıya doğru kaçacak, daha sonra merdivenlerden yukarıya koşarken ateş edenlere karşılık verecekti. 

Çekim ekibi ve tüm oyuncular yerlerini aldı etrafta ise meraklı bir kalabalık olan biteni seyretme telaşında. Dönemin İzmit’teki en önemli muhabirlerinden biri olan Cenap Elmas da elinde fotoğraf makinesi en güzel fotoları çekme telaşında.

Usta yönetmen Yavuz Özkan’ın komutu ile çekim başladı. Oyuncuların ellerinde kurusıkı silahlar peşi sıra patlamaya başladı. Tarık Akan, önce caddeden aşağıya, sonra da merdivenlerden yukarıya koşmaya başlar. 

Gazeteci üstadımız Cenap Elmas, görüntü almaya hazır beklerken kendi arkasında bağrışmalar duyar.  Arkasında ise tabancalı bir kişi daha vardır. Bağıra çağıra silahını çeken bu kişi senaryoda yok, nereden çıktı bu kişi şimdi…

O kişi belindeki silahı çekerek Tarık Akan‘a doğrultur. Yıllarını polis muhabiri olarak gece gündüz emniyet müdürlüğünde geçirmiş olan Cenap Elmas, bu adamı hemen tanır. O kişi İzmit’te görevli bir baş komiserdir. Durumdan habersiz olan ve daha sonra anlaşılacak ki bir süredir izinli olmasından dolayı İzmit’te böyle bir filmin çökeleceğin habersizdir.

Tarık Akan merdivenlerden yukarıya koşarken Cenap Elmas, baş komiserin üstüne atlar, sarılarak durdururken olayın gerçek değil, bir film çekimi olduğunu anlatmaya çalışır. İşini ne derece özeli yaptığı bilinen o komisere olayı anlatmak biraz uzun sürse de durum tatlıya bağlanır. Böylece olay kazasız atlatılmış olur…

Film çekimleri İzmit’te birkaç gün daha sürdürüldükten sonra İstanbul’da çekim izni verilince set İstanbul’a taşınır.

Tarık Akan ile ilgili İzmit’te geçen trajikomik olayın hikayesi böyle. 

Bu vesile ile Tarık Akan’ı bir kez daha anıyoruz. Yaşana bu olayı anlatan ve yazmama izin veren İzmit’in duayen ismi Cenap Elmas’a da teşekkürü bir borç bilirim…

İşte filmin o sahnesi;


 
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner235

banner202

banner144